Menu

aandrijving 04-06-2020

 Mijn linker voorwiel aandrijfas maakte een tjilpend geluid als ik de bocht in ging
Bleek dat van kruisje van de linker aandrijfas in 1 cup alle naaldlagers waren verdwenen
Mijn linker voorwiellager had acceptabele speling , de olie keering was stuk.
Alle vet was eruit gelopen.
Dat heb ik allemaal al vervangen maar wou alle kruisjes van de aandrijflijn ook vervangen

De aandrijfas wip je er met een koevoet simpel eruit

Aandrijf as vooras is de kruisje precision 371


Je hebt een korte en een lange vooras aandrijfas


aandrijf as voor de vooras ook losgehaald


De aandrijf as voor de vooras moet je alle cupjes
van binnen naar buiten slaan., ze zijn geborgd met plastic
Alle cupjes goed warm stoken dan sla je ze er zo uit


Bij Summit heb ik dit revisie setje gekocht


Alles uit de gaffel gehaald, en op volgorde gelegd




Alle cupjes weer van buiten naar binnen persen in de bankschroef


Even pauze, want er klopt iets niet


De cupjes komen niet genoeg naar binnen,
krijg beide klipjes er niet op.

Ben maar met wat anders verder gegaan, in de revisie set had ik 2 veren
De grote veer weg gegooid.


Zat speciaal vet in de revisie set eerst wat in de gaffel gedaan


De kogel past net door de olie keering,
de oude zag er nog gaaf eruit heb die laten zitten


Eerst veer erin dan ringetje en dan de 3 maantjes erin
met dunne kant naar boven

Dan weer ringetje erop en dan olie keering plaatsen
Het is heel simpel



Verder met het kruisje probleem,
ik heb een Moog 248 gekregen van xxxxxxxx
Ik heb op hun site kruisjes van de voorste aandrijfas bak zijde
2 kruisjes besteld, en Moog 248 gekregen




Maar de kruisjes passen helemaal niet,
krijg de ringetjes niet in de cup gleufjes



Volgens de specificatie Moog 248 is de maat van clip t/m clip 2,625 inch
Dat is 67,9 mm, dat gaat nooit passen.


Gelukkig heb ik dat oude onderdelen overzicht van DTB
Die verwijzen naar een precision 534


De precision 534 heeft van clip t/m clip een afmeting van 2,563 inch
Dat is 65,1 mm

Kijk en dat past wel


hun xxxxx hiermee geconfronteerd, kon ze terug sturen.
Maar de kruisjes waren niet meer oke heb ze weggegooid.
Weg geld ......


Via Marktplaats wel de goeie kruisjes kunnen kopen

Verder gegaan met de vooras aandrijfas kruisje aan vooras zijde
Dat is een Precision 315




De cupjes erin gepers en clipjes in de gleuf geklikt


Wat heb ik een oorlog gehad met mijn aandrijf assen
Maar heb ze allemaal los gekregen heb geen persbank.
Wel een gasbrander


Alles klaar om gedemonteerd te worden

Achteras ook nieuwe kruisjes

Kruisje moet nog met bankschroef in gedrukt worden

De lange aandrijf as kan weer gemonteerd worden

De achter aandrijf as weer gemonteerd


De wiellagers goed in de vet gezet


Olie keering geplaatst voor de voorwiel lager ,
met deze handige buis is het appeltje eitje


Vet man

Voordat de kroonmoer erop gaat,
de schroefdraad ingespoten met kopervet



Remklauw wat samengedrukt om weer terug te kunnen plaatsen


De voorwiellager volgepompt met vet, wiel weer terug geplaatst
De kroonmoer goed aangedraaid en spitpen geplaatst


Op facebook gevraagd, wat is je afmeting van je gaffel ?


Het enige wat ik hoorde was 65,1 mm
Heb via marktplaats van mercruiser1  2x de juiste kruisjes gekocht

Maat van clipjes buitenkant 65,1 mm

Dit zijn de juiste kruisjes


Daar gaat die dan




Alles weer in elkaar gezeten heb weer gereden
Heerlijk