Menu

Dynamo 15-11-2006

UPDATE 10-02-2009
Uiteindelijk een V8 dynamo gekocht , nu is het 100%
De Bosch dynamo heb ik verkocht.
Met de onderstaande Bosch dynamo ging het wel , maar niet 100%

UPDATE 30-05-2008
Een dynamo voor de W200 was een hele zoektocht , de Bosch dynamo was een goeie oplossing maar nog niet optimaal. 
Het probleem van een 55A Bosch dynamo is als de W200 motor stationair draait, de dynamo veel te langzaam ronddraait.
Bij stationair toeren van de W200 motor draait de dynamo 1700 omw/min .
Dan heb je maar 25A wat de dynamo levert, de dynamo moet de accu weer opladen en de rest ook voorzien van power,
 maar dat kan hij niet bolwerken, met als gevolg dat de spanning inzakt naar 12V.
De motor ontsteking werkt dan ook niet optimaal, motor pruttelt en jengelt bij langzame toeren.
Vooral als je je licht aanhebt en de aanjager ook.
Als je meer gas geeft, maakt de dynamo meer toeren, dan is alles goed.


Heb nu een 120A Bosch look a like dynamo gekocht met poelie. Deze heeft een betere karakteristiek.

Dodge W200 dynamo

Maar de poelie was te groot van de 120A dynamo, de dynamo maakte te weinig toeren.
Daarom de poelie van een oude bosch dynamo erop gezet. Nu is het stationair net goed :o), ook met licht aan

Dodge W200 dynamo

Dodge W200 dynamo

Dodge W200 dynamo

 

Affijn nu is het goed, lees voor de rest van de geschiedenis
hieronder hoe ik een Bosch dynamo erop gezet heb

 

Mijn dynamo had het begeven en heb een 2e handse dynamo gekocht van een VW Polo 1986-1994.
Ik ben naar de sloop geweest en die hadden 2 volle stellingen met allerlei 2e handse dynamo's.
Was ff passen en meten maar de Polo dynamo kwam het beste in de buurt. En de kosten , hou je vast € 25,- 

Hieronder zie je de dynamo in zijn geheel gemonteerd, ik heb de oude bout met de 2 afstandsbussen weer gebruikt. 
Zie pijl => dit is een afstandsbus van 16mm lang ,binnen diameter van 10mm en de wanddikte was 2 mm ,
deze had ik toevallig nog liggen .

Dodge W200 dynamo

Ik heb van een metaalstrip van 5mm dik een verlengstuk gemaakt voor de onderste beugel.
De V-snaar poelie past perfect. De dynamo achterkant komt net niet tegen het motorblok aan.

Dodge W200 dynamo

Hieronder zie je alle extra onderdelen die ik heb gebruikt

Dodge W200 dynamo

Dodge W200 dynamo

De dynamo is een 55A, 5A meer dan de originele.
Omdat ik toch geen felle schijnwerpers heb en geen dikke woofers en waffer heb ik deze maar genomen

Dodge W200 dynamo

Wat een grote voordeel is van de VW-Bosch dynamo's, is dat (zie de wittepijl)
de spanningsregelaar en koolborstels een alles-in-één-blokje is .
Gaat deze stuk is deze makkelijk en goedkoop te vervangen.
De dikke draad van de de originele dynamo moet je afknippen en een passende kabelschoen monteren.
De rode draad en de groene draad van de originele dynamo moet niet gebruiken

Dodge W200 dynamo

Nieuwe Bosch dynamo
D = niet gebruiken
D+ = naar lampje
B+ = naar accu

Dodge W200 dynamo

lampje is 12V 3-4W .
24V lampjes daar doet ie het niet op , daar was ik eerst mee aan het stoeien.
Nu is als ik de contact aan zet, lampje aan. Start ik de motor en hij blijft draaien dan gaat lampje uit.
Is onder het draaien lampje aan , dan is de dynamo kapot

Dodge W200 dynamo

Omdat de dynamo via stekkers stroommeter enz. gaat heb ik een verlies van 0,55V op de accu heb ik 13,25V
Op de dynamo heb ik 13,8V
. update... Heb in deze pagina het een en ander veranderd, nu heb ik 13,8V

Dodge W200 dynamo

It's alive :o)

Dodge W200 dynamo

Onderstaande foto , oude spanningsregelaar kan er dus uit , deze is overbodig :o)

Dodge W200 dynamo

laatst had de dynamo kuren, de spanning trok ie naar beneneden .
Daarom even de spanningsregelaar inlusief de koolborstels uit de dynamo gehaald,
dacht eerst dat de koolborstels op waren maar hij was smerig. Alles gereinigd en klaar was het weer

Dodge W200 dynamo

Dodge W200 dynamo

Dodge W200 dynamo