Expansievat 26-05-2018
UPDATE !!!
Na 5 jaar toch besloten om terug te gaan naar de originele situatie .
Daarom besloten de expansievat te
verwijderen en weer terug ga naar de originele situatie.
Misschien toch een andere radiator kopen of zoeken naar een ander
overdruk systeem....
Expansievat 08-08-2013
Ik had last van te harde slangen als de
motor warm was, de radiatordop regelt
de druk in het koelvloeistof
circuit.
Dus een andere dop gekocht , probleem bleef. Dus balen als een stekker.
De hals op de radiateur waar de dop op moet is iets scheef,
daarom
blijft de drukregeling soms hangen
Op internet gekeken naar een andere optie. Naar een instelbare overdruk
ventiel of zoiets.
Maar had een idee, naar de sloopt toe voor een VW expansievat.
Had hem op de waterkraan aangesloten, kijken hoe alles werkt.
Je hebt 2 koelwateraansluitingen op de
expansievat.
De dop van de expansievat regelt de luchtdruk.
Word dit teveel dan komt
er lucht uit een gat (zie pijl).
Word de motorblok koud dan stroomt de koelvloeistof weer terug naar de
motor,
en via de de dop komt weer lucht in de expansievat.
Een W200
heeft 17 liter koelvloeistof, dus had zoiets van is deze VW expansievat
wel goed genoeg.
Maar dat ging allemaal prima met de testen.
Heb ook een beugel in elkaar gelast zodat de expansievat onderin ook
rust op een beugel.
Dit was de eerste plek waar ik de expansievat
had.
motor warm laten lopen en alles ging perfect.
Heb de andere koelvloeistof aansluiting afgedopt.
Toen motor weer koud was en ik de dop van de expansievat
eraf draaide
liep mijn overstort vat (op de radiator) leeg. Alles liep naar de
expansievat.
Expansievat lag dus te laag.
Heb op onderstaande manier de expansievat zo hoog mogelijk kunnen plaatsen.
De expansievat zo geplaatst dat ik geen last had van de motorkap
Beugel zwart gespoten .
Ik heb de oude overloop vat verwijderd, de expansie vat bevalt heel goed.