Menu

Headers en uitlaat  06-06-2010

Wou eigenlijk van die verchroomde dure headers,
maar heb toch maar gekozen voor de goedkopere stalen versie.
Ik heb mijn headers gekocht bij EPS http://www.uitlaten.com .
Ze adviseerden mij ook om koperen pakking erbij te doen dat heb ik dus ook gedaan.
 

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

1e probleem komt gelijk om de hoek kijken , ik heb "smog holes" .
Hier moet ik draad in tappen en boutjes in doen.
We recommend threading the hole with a "-20 tap about 3/8" deep.
Fill holes with set screw (1/4 long, "-20 thread) or other suitable plugging device.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Ik had 1/4 long, "-20 thread bouten geregeld maar had niet zo'n tap.
Heb uiteindelijk na een tip van Kurt M6 draad in de smog holes getapt.
Kop van bouten afgezaagd en voor de schroevendraaier een sleuf gezaagd. Dit werkt perfect.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Hier de koperen pakking

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

De smog holes komen net een beetje onder de header pakking vandaan

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Linkerkant, de startmotor moest ik demonteren, maar kreeg de headers niet aan de motorblok .
Ben ik even blij dat ik niet van die dure chromen heb gekocht.
Heb een heel klein stukje van de chassisbalk gezaagd en een buis
(de achterste) een beetje plat geslagen.
De uiterste beide draadstangetje voor de header in de motorblok heb ik ook moeten verwijderen.
Als je deze eruit draait komt er koelvloeistof uit je motorblok.
Daarom zaten er draadstangetjes erin ipv bouten .
Gelukkig heb ik alle koelvloeistof afgetapt en kwam een restantje koelvloeistof.
 En ook nogges mazzel dat ik een kleine starter erop zitten,  anders passen de headers niet.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Rechterkant, dat ging veel gemakkelijker.
Totdat ik de automaatbak pijlstok moest verbuigen gevolg lekkage onderaan bij de buis.
Baalde gigantisch.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

De pijlstokbuis had ik eruit getrokken, de olie in een bak opgevangen.
Buis heb ik weer zo goed mogelijk recht gemaakt.
Er zit in de buis die in de automaatbak gaat een inkeping rondom.
Hier zat een ronde rubbertje er omheen.
Ik heb een iets kleinere maar dikkere rubberen ringetje gebruikt.
En buis weer terug geplaatst. Had nog 1,5 liter oude versnellingsbak olie. Alles lijkt dicht te zijn

Heb de peilstokbuis iets verdraait, en een nieuwe beugel gemaakt.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

De versnellingsbak leidingen richting radiator zaten ook wat in de weg,
heb toch nieuwe 8mm koperen gasleiding gekocht. Dus oude leidingen verwijderd

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Standaard hitte schild verwijderd

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Ik heb 2 nieuwe dempers gekocht, 2 wat dikkere buizen,
2 korte buizen met aan elke kant wat opgerekt.
Die heb ik beide doorgeslepen en 2 bewerkt om een eventuele balansbuis te maken.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

De RVS dempers EPS UNI ROUND 28 hebben een doorlaat van bijna 65mm.
Had een 2e handse gekocht en 1 nieuwe.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Zo was eerst mijn bedoeling, als je na de demper een wat dikkere
buis neemt dat versterkt de sound.
Maar heb het uiteindelijk anders gedaan.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Had nog 2 RVS buizen :o)

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Buizen zijn 65mm

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Had bij EPS 2 nieuwe header RVS aansluitingen laten maken,
want de originele aansluitingen zijn van ijzer. En ijzer en RVS op elkaar gaat roesten.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

De 65mm buis past hier precies omheen, en heb die gelast

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Zo is het uiteindelijk geworden. Na verschillende sound checks bevalt dit ons het beste.

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Ik heb geen balanspijp gemaakt (moet meer power geven),
deze heeft alleen nut als de beide uitlaatpijpen van elke kant van de motor dicht
bij elkaar zitten (dus een korte balanspijp).
Beide uitlaten komen toch onder de laadbak dus hoor alle 8 cilinders.
Als je onderin de toerental veel koppel wilt en niet gaat voor de sound,
dan moet je uitlaatpijp dunner zijn.
Ik heb gekozen voor veel sound , dus wat minder koppel onderin de lage toeren.
De W200 is toch geen race auto :o)
Van EPS gehoord als je de demper op het eind zet, dan maakt ie veel lawaai.
}Ze je de demper dicht bij de motor en daarna een hele lange buis dan is de sound stil.
Als je na de demper een wat dikkere buis zet dan versterkt de sound.
We hebben uiteindelijk gekozen voor een 65 mm eindstuk (was voorheen een bocht van 80 graden,
deze doormidden geslepen).

We hebben een leuke stationair gas geven sound.

RVS ophangbeugels aan de uitlaat gehangen, de uitlaat hangt aan beide uiteinden aan een rubber.

Heb gereden en wat een lekkere V8 sound, vooral als ik rij en gas geef :o) superrrrrrrrrrrrrrrr.
Geluid is wel wat heftiger dan voorheen, dat wou ik ook .
Ben er heel blij mee. Dit is een geslaagd project

UPDATE

De sound was leuk, maar toch veel "te hard". Daarom besloten om de uitlaat maar weer te veranderen.
De demper meer richting de motor geplaatst.
Toen de sound geprobeerd, hij was minder hard maar toch nog te hard.
En als ik vollop gas gaf klapperde hij veel te veel.

De koperen pakking van motorblok en header heb ik weer verwijderd,}
 ik heb de originele pakking gebruikt die bij de header erbij zaten.
De header sloten niet goed aan op de motor ,
dan krijg je van die irritante tikke tikke tikke geluiden bij je motorblok.
Dat kwam dus door die koperen pakking :o( .
Misschien komt het wel van mijn koppen of headers ik weet het niet.
 

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat

Op de einde een bocht gemaakt, daar word hij iets stiller van. De V8 sound word er mooier van.
Maar hij klappert nog steeds met vollop gasgeven, het is wel minder geworden

Dodge W200 nieuwe headers en uitlaat