Menu

Motor revisie  22-07-2012

 

Ik heb nieuwe hydrolyse stoters in oktober 2011 geplaatst, echter heb 1 fout gemaakt.
 De olie kanalen heb ik niet gereinigd (was achteraf een beetje half werk).
Dus deze zijn allemaal weer verstopt.
 Ik heb geprobeerd om vaak olie te vervangen en vaak een toevoeging aan de olie
dat alles beter liep. Het ging wel beter maar de tik kwam en ging .
Echter van de week werd de tik erger en heb ATF Dextron III (laatste hoop)
toegevoegd aan de olie.
Het werd wel wat beter maar de tik verdween niet echt.
Dus ik heb besloten om mijn motorblok maar eruit te halen.

Eerst een plank gekocht voor meer ruimte in de garage

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Daar gaan we weer

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Hijsoog van 1,5 ton en een 4mm dikke plaat

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

In legermanual stond deze tip, 
Via DTB forum Country4all doet dit ook altijd, blok hangt perfect in evenwicht zei hij .

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Hijsoog kun je draaien

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Motorsteun gekocht bij Datona, kost iets in de 58 euro. Goeie prijs kwaliteit verhouding. De wielen zijn van gietijzer

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De hele voorfront verwijderd. Ik mag via het werk een motortakel lenen en die past net wel net
 niet over de voorfront heen. Heb een 4 inch bodylift en een 2 inch suspensionlift,
dus alles ligt even wat hoger dan normaal.
Voordeel is wel dat de motorkap kan blijven zitten. En ik veiliger de motor eruit kan halen.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Hieronder zijn de Torque converter boutjes , ze zijn allemaal even lang.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Tip uit de leger manual, plaats een C bevestiging zodat de torque converter er niet uit kan vallen.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie


Heb bekeken hoe de motor aan de automaatbak zit.
Er zijn 4x 3/8 inch bouten vast in de motor, en 2x 7/16 inch in de automaatbak.
Tip uit een W200 boek, de motorsteun kun je het beste vast zetten
zie pijlen op onderstaande plaatje.
Dus de motor moet je vast zetten met 4x 3/8 inch bouten.
 

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Maar de originele 3/8 inch UNC bouten zijn maar 35mm lang en mijn motor steun
zit een beetje raar in elkaar ik moet dan wel 95mm lange 3/8 inch UNC bouten hebben.
Heb nog wel 3/8 inch draadeind tegen gekomen ......
Maar het is nu bouwvak vakantie , dus dat word een beetje moeilijk.
Heb ook 3x lange bouten van de dynamo ophanging kunnen gebruiken
maar die  zijn weer veel te lang.
Heb besloten om mijn motorsteun aan te passen. Je moet toch wat ....

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Heb de bussen van de motorsteun eraf geflext.
Had nog een 16mm dikke strip liggen deze in 4 delen geslepen en een 10mm gat geboord

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alles gelast en zwart gespoten

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nu kan ik de originele motor bouten van de motor gebruiken

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De automaatbak aan beide zijden ondersteund

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Motortakel 1100 kilo geleend van mijn werk.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De plaat links op de krukas zit voor de torque converter
heb ik eraf gehaald en de motorsteun beugel geplaatst

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Probleem , kreeg de takel niet in de garage . Je tilt niet even de wielen op........  loodzwaar

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Ik had nog 2 H-balken liggen, met een breekijzer de wielen even opgetild en in de H-balk begeleid.
Mijn zoon hielp even een handje mee.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De motor en automaatbak kun je makkelijk weer plaatsen door de 2 paspinnen op de motor.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De koppen eraf gehaald

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nokkenas en distributieketting eraf gehaald

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alle pakking resteren eraf gehaald, dit wist ik allemaal wel van vorige projecten.
De krukas zuigers enz is andere koek.
Maar dankzij de dvd van Boxwrench (met dank aan Ikke en Smokey Joe) is alles helder.
Je leert sneller dan boeken.
Ga maar eens zoeken op youtube naar boxwrench.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Voordat je de zuigers eruit haalt moet je de braam door verbranding van de cilinder eraf schrapen

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Hiermee vang ik de zuiger  op , 2 bouten en een installatiedraad. Dit werkt echt perfect

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Met 2 stukken slang om de bouten van de drijfstang kan de cilinder niet beschadigen.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Hebbes

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Zuiger 8 had een afgebroken ring , gelukkig is de cilinder niet beschadigd .

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Lager schalen zien er nog goed uit.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alle 16 stoters uit elkaar gehaald en schoongemaakt met benzine en remreiniger,
sommige waren wel een beetje smerig en liepen niet zo soepel.
Er zat verbrand olie korrels tussen de binnen en buitenste gedeelte van de stoter.
Nu loopt alles soepel.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Krukas weegt 25 kilogram

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De vriesplugger eruit gehaald, zat er drap achter. 
Olie kanaal had ook 2 doppen die ook eruit gehaald.
Bij de ophanging zit ook nog een paar vriesdoppen maar die doe ik als
ik het onderblok van de motorsteun haal .

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Onderblok uit de motorsteun getild samen met m'n zoon.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

2 bouten bewerkt zodat ze vierkant zijn 8mm en 10mm, voor een paar motorbouten en oliefilter

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alle bouten doe ik in een aparte boterhamzak met een papier erbij van wat het is.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Van 2 ringen en 2 bouten een special tool gemaakt om de kleppen eruit te halen

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Kop helemaal schoongemaakt met remreiniger,
schone doeken en compressor en daarna ingespoten met WD40

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alle kleppen wiggen en veer netjes gescheiden , de in en out gescheiden dmv boterhamzakjes

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alle kleppen schoongemaakt

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

2 zuiger tools gekocht bij conrad.nl

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Duro dubbel polijst paste gekocht, en een polijst tool gemaakt. Alle klepzittingen en kleppen gepolijst.
Eerst grof daarna fijn. Zie ook..\motor_onderhoud\foto\index.php 4,5 jaar terug heb
ik de koppen met collega Dr.Dre aangepakt je kon echt zien dat dit een goeie zaak is.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Beide koppen en kleppen netjes opgeruimd.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Krukas opgemeten om te kijken dat het nog origineel is.
Want de lagerschalen waren ietjes beschadigd.
Krusas was origineel,  2,5 inch 
Verbrande olie korrels (of iets dergelijks) is langs de schalen gegaan,
deze waren hier en daar ingesleten.
Heb advies gevraagd bij EPS die zeiden dat ze dit wel vaker zagen,
maar gaven advies om ze toch te vervangen nu ik de boel toch los had liggen.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Vloeibare pakking gekocht.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Olie gekocht

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nieuwe pakking set gekocht van Victor Reinz,
de koppen weer in elkaar gezet met nieuwe valve seals.
Het was niet nodig maar dacht heb ze en heb de boel los, dan maar nieuw.
Er zitten 2 verschillende valve seals erin.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Koelwaterslang aansluiting geverfd in non-ferro grondverf,
hij is van aluminium denk ik. Daarna blauw overgespoten.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Mijn cilinders waren glad, en heb daarom een Midlock hoonapparaat voor
op de boormachine met speciale hoonolie gekocht
.Ik heb de cilinder horizontaal gelegd, olie in de cilinder en goed verdeeld en daarna gehoond.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Hoop dat dit goed is , het lijkt mij altijd beter dan glad. Nu kan olie in de groeven zitten.
Honen bij een revisie bedrijf kost iets in de 250 euro. Ik heb gehoond voor 50 euro.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De onderblok ook een kleurtje gegeven, had nog een spuitbus Mopar antraciet in de kast staan .
Die kan tegen hoge temperaturen.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De oude vriesdoppen had ik nog niet weggegooid . Errug handig weetjewel.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De voorkant van de motor heb ik de distributieketting deksel op de motor gezet
en met een potlood een streep gezet. Toen alles afgeplakt en overgespoten

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Heb mijn intake manifold opnieuw overgespoten en mijn kleppendeksels bij gespoten.
En mijn kopbouten schoongemaakt. Alles ligt nu klaar om gemonteerd te worden.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Motorblok gereinigd bij Pepper, hij heeft een hoge druk reiniger. Er kwam best wel veel drab eruit.
De krukas lagers en zuigerveren heb ik ook opgehaald.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nieuwe vriespluggen en bouten gemonteerd, gelijk onderblok ook gewogen = 68 kilogram

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De nieuwe krukaslagers gemonteerd

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De krukas, zuigers en distributieriem weer gemonteerd

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

koppen, stoters en stoterstangen weer gemonteerd

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

oliesensor ook gemonteerd, want anders spuit hier olie uit als ik de oliepomp laat draaien.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Vaseline op de stoterstangen en klepstang gesmeerd

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Het hele blok zit goed in elkaar alleen dit is een schoonheidsfoutje.
Bij de oliefilter zit een gat voor een bout (onder de paspin) .
Maar oliefilter moet eruit om de bout te plaatsen.
Wil gewoon goed zien dat er een olie flow is daarom filter geplaatst

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Van een M12 draadstang een 6 kant geslepen, die pas in de oliepomp.
Een imbus nummer 8 past ook perfect in de oliepomp.
Met een boormachine ga ik de de boel doorspoelen.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nieuwe boormachine gekocht bij Gamma 1050W en High en Low gearing (zie pijl) .
Op Low gearing kan de boormachine het makkelijk aan.
 Uit mijn vorige boormachine kwam rook, had hem te zwaar belast.
Want er kwam geen olie uit de stoters als ik de pomp liet draaien (met de klok mee) .
Heb de tuimelaar as goed los gedraaid (nog wel vast) en toen weer weer de oliepomp laten draaien ,
en tadaaaa daar kwam eindelijk alle olie.  Daarna de tuimelaar as weer vast gezet.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Olie kanalen gekit met speciale kit "Aluminum Silicone Sealant" die zat bij de pakkingset

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Zwarte pakking erop en waterkanalen weer gekit met de Aluminum Silicone Sealant

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De pakking voor de inlaatspruitstuk heb ik niet gebruikt ,
 ik heb vloeibare pakking Dirko gebruikt . Dit is een tip van de dvd van Boxwrench

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Inlaatspruitstuk er weer op.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De timing goed gezet, heb de krukas op nul graden gezet en dan moet
 waar de ontsteking unit in komt schuin staan zie pijl.
De 1e cilinder zuiger moet bovenaan staan TDC (Top Dead Center) met compressie.
De krukas moet je met de klok mee draaien als de intake klep open is geweest,
krukas doordraaien dat het streepje op de krukas demper  0 graden staan.
Anders moet je de krukas nog een keer in het rond draaien.
Krukas gaat 2x in het rond en dan is nokkenas 1x in het rond

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Oliekeering van de automaatbak besteld

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nieuwe motorsteunen geplaatst, de oude waren aan vervanging toe .
De automaatbak schoongemaakt (zat wat zand in)

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Motorblok verder in elkaar gezet

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Olie keerring voor de automaatbak over de post binnen gekregen en gemonteerd.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De intake manifold weegt  20,3 kg
De koppen wegen elk 23,8 kg
De krukas weegt 25 kg
De onderblok weegt 68 kg
Motorblok totaal weegt ongeveer 250 kg

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Torque converter olie nog beter eruit gehaald, boutje eruit. Kwam nog best veel olie eruit

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Nieuwe olie , heb er 1 liter in gedaan.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Kon nog zien hoe de drive-plate op de krukas zat. Hij kan er ook maar op 1 manier erop.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

De torque converter kan er maar op 1 manier in de automaatbak

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Zo zit hij er niet goed in

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Zo zit hij goed. Volgens de manuals moet je de torque converter zo plaatsen dat het olie
vervangen boutje bovenin staat en er zit een klein gaat in de drive plate .
Die moet dan onderin staan.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Motor takel weer geleend van het werk voor 2 dagen :o)
Motor erin, ging niet echt makkelijk, heb uiteindelijk de motor ophanging beugels los gehaald
(die op de motorrubbers komen ) zo kon ik de motor beter in de automaatbak plaatsen
eenmaal geplaatst heb ik de motor beugels weer geplaatst.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Tijdens motor plaatsen heb ik mijn linker headers ook gelijk geplaatst.
Want anders kun je hem niet meer plaatsen

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alle slangen terug geplaatst.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Voorfront terug geplaatst.

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Alles zit weer in elkaar, toen eindelijk het grote moment.
Na 3x even starten liep de motor gelijk.
Was wel wat getik (niet veel) maar na 10-15 minuten
wat dit geluid weg bij stationair lopen.
Motor loopt beter hij tikt nog een beetje af en toe maar
misschien dat het na verloop van tijd ook weg gaat.
Heb weer gereden , en dat is kickeeeeeeeeeeeeeeeeen !!

Op de snelweg begon mijn hydrolische stoters behoorlijk te tikken ,
ik was er helemaal ziek van :o(
De tik werd erger.
Ik had nog 1 idee 20W50 minerale olie

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Wat een wereld van verschil , tik is aanzienlijk minder.

Ben naar een V8 specialist geweest , hij heeft naar de motorblok geluisterd met een stethoscoop.
Motor liep ook een beetje onrustig. Bij een bougiekabel sloeg de vonk over naar de motorblok.
De bougiekabel ingespoten met WD40 , nu loopt hij weer mooi in het rond.
En de uitlaatpakking lekt ook.
Zo'n stethoscoop moet ik ook hebben, mooie tool.
Maar dat de motorblok beter loopt met 20W50 blijft voor mij een raadsel.

Heb van Midlock een stethoscoop gekocht,
dat is echt wel een leuke tool om geluiden op te sporen

Dodge W200 motor 318 cui motor revisie

Heb alle bougiekabels ingespoten met WD40, blokkie loopt nu mooi in het rond.
Ben hier echt blij mee :o)
De headers heb ik ook beter aangedraaid