Motor revisie
22-07-2012
Ik heb nieuwe hydrolyse stoters in oktober
2011 geplaatst, echter heb 1 fout gemaakt.
De olie kanalen heb ik niet
gereinigd (was achteraf een beetje half werk).
Dus deze zijn allemaal
weer verstopt.
Ik heb geprobeerd om vaak olie te vervangen en vaak een
toevoeging aan de olie
dat alles beter liep. Het ging wel beter maar de
tik kwam en ging .
Echter van de week werd de tik erger en heb ATF Dextron III (laatste
hoop)
toegevoegd aan de olie.
Het werd wel wat beter maar de tik
verdween niet echt.
Dus ik heb besloten om mijn motorblok maar eruit te
halen.
Eerst een plank gekocht voor meer ruimte in de
garage

Daar gaan we weer











Hijsoog van 1,5 ton en een 4mm dikke plaat

In legermanual stond deze tip,
Via DTB forum Country4all doet dit ook altijd, blok hangt perfect in
evenwicht zei hij .

Hijsoog kun je draaien

Motorsteun gekocht bij Datona, kost iets in de
58 euro. Goeie prijs kwaliteit verhouding. De wielen zijn van gietijzer

De hele voorfront verwijderd. Ik mag via het
werk een motortakel lenen en die past net wel net
niet over de voorfront
heen. Heb een 4 inch bodylift en een 2 inch suspensionlift,
dus alles
ligt even wat hoger dan normaal.
Voordeel is wel dat de motorkap kan
blijven zitten. En ik veiliger de motor eruit kan halen.


Hieronder zijn de Torque converter boutjes ,
ze zijn allemaal even lang.


Tip uit de leger manual, plaats een C
bevestiging zodat de torque converter er niet uit kan vallen.

Heb bekeken hoe de motor aan de automaatbak
zit.
Er zijn 4x 3/8 inch bouten vast in de motor, en 2x 7/16 inch in de
automaatbak.
Tip uit een W200 boek, de motorsteun kun je het beste vast
zetten
zie pijlen op onderstaande plaatje.
Dus de motor moet je vast zetten met 4x 3/8 inch bouten.

Maar de originele 3/8 inch UNC bouten zijn maar
35mm lang en mijn motor steun
zit een beetje raar in elkaar ik moet dan
wel 95mm lange 3/8 inch UNC bouten hebben.
Heb nog wel 3/8 inch draadeind
tegen gekomen ......
Maar het is nu bouwvak vakantie , dus dat word een beetje moeilijk.
Heb ook 3x lange bouten van de dynamo ophanging kunnen gebruiken
maar
die zijn weer veel te lang.
Heb besloten om mijn motorsteun aan te passen. Je moet toch wat ....

Heb de bussen van de motorsteun eraf geflext.
Had nog een 16mm dikke strip liggen deze in 4 delen geslepen en een 10mm
gat geboord

Alles gelast en zwart gespoten

Nu kan ik de originele motor bouten van de
motor gebruiken

De automaatbak aan beide zijden ondersteund

Motortakel 1100 kilo geleend van mijn werk.





De plaat links op de krukas zit voor de torque
converter
heb ik eraf gehaald en de motorsteun beugel geplaatst

Probleem , kreeg de takel niet in de garage .
Je tilt niet even de wielen op........ loodzwaar


Ik had nog 2 H-balken liggen, met een
breekijzer de wielen even opgetild en in de H-balk begeleid.
Mijn zoon
hielp even een handje mee.







De motor en automaatbak kun je makkelijk weer
plaatsen door de 2 paspinnen
op de motor.


De koppen eraf gehaald





Nokkenas en distributieketting eraf gehaald

Alle pakking resteren eraf gehaald, dit wist
ik allemaal wel van vorige projecten.
De krukas zuigers enz is andere
koek.
Maar dankzij de dvd van Boxwrench (met dank aan Ikke en Smokey Joe)
is alles helder.
Je leert sneller dan boeken.
Ga maar eens zoeken op youtube naar boxwrench.

Voordat je de zuigers eruit haalt moet je de
braam door verbranding van de cilinder eraf schrapen

Hiermee vang ik de zuiger op , 2 bouten
en een installatiedraad. Dit werkt echt perfect

Met 2 stukken slang om de bouten van de
drijfstang kan de cilinder niet beschadigen.

Hebbes

Zuiger 8 had een afgebroken ring , gelukkig is
de cilinder niet beschadigd .

Lager schalen zien er nog goed uit.




Alle 16 stoters uit elkaar gehaald en
schoongemaakt met benzine en remreiniger,
sommige waren wel een beetje
smerig en liepen niet zo soepel.
Er zat verbrand olie korrels tussen de
binnen en buitenste gedeelte van de stoter.
Nu loopt alles soepel.



Krukas weegt 25 kilogram



De vriesplugger eruit gehaald, zat er drap achter.
Olie kanaal had ook 2 doppen die ook eruit gehaald.
Bij de ophanging zit ook nog een paar vriesdoppen maar die doe ik als
ik
het onderblok van de motorsteun haal .

Onderblok uit de motorsteun getild samen met
m'n zoon.

2 bouten bewerkt zodat ze vierkant zijn 8mm en
10mm, voor een paar motorbouten en oliefilter

Alle bouten doe ik in een
aparte boterhamzak met een papier erbij van wat het is.

Van 2 ringen en 2 bouten een special tool
gemaakt om de kleppen eruit te halen




Kop helemaal schoongemaakt met remreiniger,
schone doeken en compressor en daarna ingespoten met WD40

Alle kleppen wiggen en veer netjes gescheiden
, de in en out gescheiden dmv boterhamzakjes

Alle kleppen schoongemaakt

2 zuiger tools gekocht bij conrad.nl


Duro dubbel polijst paste gekocht, en een
polijst tool gemaakt. Alle klepzittingen en kleppen gepolijst.
Eerst
grof daarna fijn. Zie ook..\motor_onderhoud\foto\index.php
4,5 jaar terug heb
ik de koppen met collega Dr.Dre aangepakt je kon echt
zien dat dit een goeie zaak is.


Beide koppen en kleppen netjes opgeruimd.

Krukas opgemeten om te kijken dat het nog
origineel is.
Want de lagerschalen waren ietjes beschadigd.
Krusas was origineel, 2,5 inch
Verbrande olie korrels (of iets dergelijks) is langs de schalen gegaan,
deze waren hier en daar ingesleten.
Heb advies gevraagd bij EPS die zeiden dat ze dit wel vaker zagen,
maar
gaven advies om ze toch te vervangen nu ik de boel toch los had liggen.

Vloeibare pakking gekocht.

Olie gekocht

Nieuwe pakking set gekocht van Victor Reinz,
de koppen weer in elkaar gezet met nieuwe valve seals.
Het was niet nodig maar dacht heb ze en heb de boel los, dan maar nieuw.
Er zitten 2 verschillende valve seals erin.

Koelwaterslang aansluiting geverfd in
non-ferro grondverf,
hij is van aluminium denk ik. Daarna blauw
overgespoten.





Mijn cilinders waren glad, en heb daarom een Midlock
hoonapparaat voor
op de boormachine met speciale
hoonolie gekocht
.Ik heb de cilinder horizontaal gelegd, olie in
de cilinder en goed verdeeld en daarna gehoond.



Hoop dat dit goed is , het lijkt mij altijd
beter dan glad. Nu kan olie in de groeven zitten.
Honen bij een revisie
bedrijf kost iets in de 250 euro. Ik heb gehoond voor 50 euro.

De onderblok ook een kleurtje gegeven, had nog
een spuitbus Mopar antraciet in de kast staan .
Die kan tegen hoge temperaturen.

De oude vriesdoppen had ik nog niet weggegooid
. Errug handig weetjewel.



De voorkant van de motor heb ik de
distributieketting deksel op de motor gezet
en met een potlood een
streep gezet. Toen alles afgeplakt en overgespoten

Heb mijn intake manifold opnieuw overgespoten
en mijn kleppendeksels bij gespoten.
En mijn kopbouten schoongemaakt. Alles ligt nu klaar om gemonteerd te
worden.

Motorblok gereinigd bij Pepper, hij heeft een
hoge druk reiniger. Er kwam best wel veel drab eruit.
De krukas lagers en zuigerveren heb ik ook opgehaald.




Nieuwe vriespluggen en bouten gemonteerd,
gelijk onderblok ook gewogen = 68 kilogram


De nieuwe krukaslagers gemonteerd

De krukas, zuigers en distributieriem weer
gemonteerd




koppen, stoters en stoterstangen weer
gemonteerd

oliesensor ook gemonteerd, want anders spuit
hier olie uit als ik de oliepomp laat draaien.

Vaseline op de stoterstangen en klepstang
gesmeerd




Het hele blok zit goed in elkaar alleen dit is
een schoonheidsfoutje.
Bij de oliefilter zit een gat voor een bout
(onder de paspin) .
Maar oliefilter moet eruit om de bout te plaatsen.
Wil gewoon goed zien dat er een olie flow is daarom filter geplaatst

Van een M12 draadstang een 6 kant geslepen,
die pas in de oliepomp.
Een imbus nummer 8 past ook perfect in de
oliepomp.
Met een boormachine ga ik de de boel doorspoelen.

Nieuwe boormachine gekocht bij Gamma 1050W en
High en Low gearing (zie pijl) .
Op Low gearing kan de boormachine het
makkelijk aan.
Uit mijn vorige boormachine kwam rook, had hem te zwaar
belast.
Want er kwam geen olie uit de stoters als ik de pomp liet
draaien (met de klok mee) .
Heb de tuimelaar as goed los gedraaid (nog wel
vast) en toen weer weer de oliepomp laten draaien ,
en tadaaaa daar kwam
eindelijk alle olie. Daarna de tuimelaar as weer vast gezet.

Olie kanalen gekit met speciale kit "Aluminum
Silicone Sealant" die zat bij de pakkingset


Zwarte pakking erop en waterkanalen weer gekit
met de Aluminum Silicone Sealant

De pakking voor de inlaatspruitstuk heb ik
niet gebruikt ,
ik heb vloeibare pakking Dirko gebruikt . Dit is een tip
van de dvd van Boxwrench


Inlaatspruitstuk er weer op.



De timing goed gezet, heb de krukas op nul
graden gezet en dan moet
waar de ontsteking unit in komt schuin staan
zie pijl.
De 1e cilinder zuiger moet bovenaan staan TDC (Top Dead
Center) met compressie.
De krukas moet je met de klok mee draaien als de intake klep open is
geweest,
krukas doordraaien dat het streepje op de krukas demper 0 graden staan.
Anders moet je de krukas nog
een keer in het rond draaien.
Krukas gaat 2x in het rond en dan is nokkenas 1x in het rond

Oliekeering van de automaatbak besteld

Nieuwe motorsteunen geplaatst, de oude waren
aan vervanging toe .
De automaatbak schoongemaakt (zat wat zand in)

Motorblok verder in elkaar gezet


Olie keerring voor de automaatbak over de post
binnen gekregen en gemonteerd.

De
intake manifold weegt 20,3 kg
De koppen wegen elk 23,8 kg
De krukas weegt 25 kg
De onderblok weegt 68 kg
Motorblok totaal weegt ongeveer 250 kg

Torque converter olie nog beter eruit gehaald,
boutje eruit. Kwam nog best veel olie eruit

Nieuwe olie , heb er 1 liter in gedaan.

Kon nog zien hoe de drive-plate op de krukas
zat. Hij kan er ook maar op 1 manier erop.


De torque converter kan er maar op 1 manier in
de automaatbak

Zo zit hij er niet goed in

Zo zit hij goed. Volgens de manuals moet je de
torque converter zo plaatsen dat het olie
vervangen boutje bovenin staat
en er zit een klein gaat in de drive plate .
Die moet dan onderin staan.

Motor takel weer geleend van het werk voor 2
dagen :o)
Motor erin, ging niet echt makkelijk, heb
uiteindelijk de motor ophanging beugels los gehaald
(die op de
motorrubbers komen ) zo kon ik de motor beter in de automaatbak plaatsen
eenmaal geplaatst heb ik de motor beugels weer geplaatst.


Tijdens motor plaatsen heb ik mijn linker
headers ook gelijk geplaatst.
Want anders kun je hem niet meer plaatsen

Alle slangen terug geplaatst.

Voorfront terug geplaatst.

Alles zit weer in elkaar, toen eindelijk het
grote moment.
Na 3x even starten liep de motor gelijk.
Was wel wat getik (niet veel) maar na 10-15 minuten
wat dit geluid weg
bij stationair lopen.
Motor loopt beter hij tikt nog een beetje af en toe maar
misschien dat
het na verloop van tijd ook weg gaat.
Heb weer gereden , en dat is kickeeeeeeeeeeeeeeeeen !!
Op de snelweg begon mijn hydrolische stoters
behoorlijk te tikken ,
ik was er helemaal ziek van :o(
De tik werd erger.
Ik had nog 1 idee 20W50 minerale olie

Wat een wereld van verschil , tik is
aanzienlijk minder.
Ben naar een V8 specialist geweest , hij heeft
naar de motorblok geluisterd met een stethoscoop.
Motor liep ook een beetje onrustig. Bij een bougiekabel sloeg de vonk
over naar de motorblok.
De bougiekabel ingespoten met WD40 , nu loopt hij weer mooi in het rond.
En de uitlaatpakking lekt ook.
Zo'n stethoscoop moet ik ook hebben, mooie tool.
Maar dat de motorblok beter loopt met 20W50 blijft voor mij een raadsel.
Heb van Midlock een stethoscoop gekocht,
dat
is echt wel een leuke tool om geluiden op te sporen

Heb alle bougiekabels ingespoten met WD40,
blokkie loopt nu mooi in het rond.
Ben hier echt blij mee :o)
De headers heb ik ook beter aangedraaid |