Stuurhuis 3 01-03-2010
Mijn stuurhuis op de W200 had weer es kuren, de afstelling
bout was
al op zijn laatste.
Daarom een andere gekocht via marktplaats.
Deze zat
onder de modder en vet, daarom deze eerst wat schoongemaakt.
Ik heb maar es de leger manual van de W200
geraadpleegd. Deze keer maar eens goed aanpakken.
Ik dacht dat het stuurhuis maar 1 afstelling had, maar LET OP ..... hij
heeft er dus 2 !!!!
ff de korte omschrijving van de eerste
afstelling.
- zet je voorbanden in recht-voor-uit positie.
- haal de pitman arm van je stuurhuis.
- haal je toeter plaat van je stuur, je ziet dan de stuur moer.
- draai het stuur helemaal naar rechts en daarna een heel klein stukkie
terug dat
hij net niet de aanslag aanraakt.
- zet een moment sleutel op de moer in het stuur.
- draai nu met momentsleutel naar links, het moment om de stuur
te
bewegen moet 4-6 in-lbs zijn (0,45 - 0,67 Nm).
- LET OP het moment in het midden van de stuurhuis is veel hoger !!!!
komen we later op terug.
Dus deze
afstelling moet dicht tegen de eindaanslagen gebeuren.
- klopt 4-6 in-lbs niet doe dan het volgende , haal de grote borg moer 2 slagen los.
- draai die andere moer zo aan dat de kracht om de stuurhuis te
laten bewegen
4-6 in-lbs is (0,45 - 0,67 Nm).
Moment = kracht x lengte
... Nm = .. N x ..m
0,6 Nm = kracht x 0,1m
kracht = 0,6 : 0,1
kracht = 6 N
kracht is dus 6N = 0,6kilo = 600 gram
Heb een verf roer stok hiervoor gebruikt, en gewoon op de werkbak afgesteld.
Een 1 kilo veer unster geleend van het werk
De kracht om het stuurhuis te laten draaien was veel te laag, ongeveer 250 gram (0,25Nm).
Moment is 0,6 Nm, borg moer er weer opgezet.
Uiterste stand
Uierste andere kant
Middenstand van het stuurhuis (slagen tellen).
Als het stuurhuis het midden passeert dan heeft die een extra hoge
moment.
Als hij het midden doorgaat dan heeft die een moment van 14 in-lbs.
Ofwel 1,57 Nm
Deze kun je afstellen met de andere afstel bout, zie gele pijl.
Eerst de
borgmoer loshalen en dan met middelste schroef zo afstellen
dat hij in
het midden 14 in-lbs (1,57 Nm) is.
De pitmanarm is natuurlijk nog steeds afgekoppeld van de wielen, ik doe
alles ff op de werkbank.
Maar had een veerunster van 1 kilo, dus
moest de lengte verlengen.
Dus een langere verfroerstok gebruikt :o)
Moment = kracht x lengte
1,57Nm = kracht x 0,2
kracht = 1,57 : 0,2
kracht = 0,79 N
kracht = 790 gram trekkracht aan de veerunster
De hele stuurhuis goed schoongemaakt en geborsteld
Alles 2x geverfd met brunox menie
In de flexa ijzersterk metaal gezet
Onderstaande gekocht bij W200parts.nl
Grondplaat waar stuurhuis op zit er ook af gehaald
Deze schoongeborsteld
metalen koppelstukken geborsteld , in de brunox gezet en groen geverfd