Menu

Stuurhuis 3  01-03-2010

Mijn stuurhuis op de W200 had weer es kuren, de afstelling bout was al op zijn laatste.
Daarom een andere gekocht via marktplaats.
Deze zat onder de modder en vet, daarom deze eerst wat schoongemaakt.

Dodge W200 stuurhuis

Ik heb maar es de leger manual van de W200 geraadpleegd. Deze keer maar eens goed aanpakken.
Ik dacht dat het stuurhuis maar 1 afstelling had, maar LET OP ..... hij heeft er dus 2 !!!!

Dodge W200 stuurhuis

ff de korte omschrijving van de eerste afstelling.
- zet je voorbanden in recht-voor-uit positie.
- haal de pitman arm van je stuurhuis.
- haal je toeter plaat van je stuur, je ziet dan de stuur moer.
- draai het stuur helemaal naar rechts en daarna een heel klein stukkie terug dat
hij net niet de aanslag aanraakt.
- zet een moment sleutel op de moer in het stuur.
- draai nu met momentsleutel naar links, het moment om de stuur
te bewegen moet 4-6 in-lbs zijn (0,45 - 0,67 Nm).
- LET OP het moment in het midden van de stuurhuis is veel hoger !!!! komen we later op terug.
Dus deze afstelling moet dicht tegen de eindaanslagen gebeuren.
- klopt 4-6 in-lbs niet doe dan het volgende , haal de grote borg moer 2 slagen los.
- draai die andere moer zo aan dat de kracht om de stuurhuis te
 laten bewegen 4-6 in-lbs is (0,45 - 0,67 Nm).

Heb niet een momentsleutel met zulke lage momenten. Mijn laagste is 5Nm.
Maar opeens had ik een idee, gelukkig vroeger een beetje opgelet op school :o)
moment = kracht x lengte
Heb ff een veer-unster geleend van het werkt van 1 kilo
Een gegeven is 1kilo = 10N
gewenste moment is dus ongeveer 0,6Nm

Moment  = kracht x lengte
... Nm = .. N x  ..m
0,6 Nm = kracht x 0,1m
kracht = 0,6 :  0,1
kracht = 6 N
kracht is dus 6N = 0,6kilo = 600 gram

Heb een verf roer stok hiervoor gebruikt, en gewoon op de werkbak afgesteld.

Dodge W200 stuurhuis

Een 1 kilo veer unster geleend van het werk

Dodge W200 stuurhuis

De kracht om het stuurhuis te laten draaien was veel te laag, ongeveer 250 gram (0,25Nm).
De borgmoer eerst ff verwijderd, want heb alles even goed schoongemaakt.
Als je de borgmoer 2 slagen loshaalt is dit ook voldoende.
m.b.v. ratel met dopsleutel deze zo afgesteld dat de kracht   600 gram is( 0,6Nm).

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis

Moment is 0,6 Nm, borg moer er weer opgezet.

Dodge W200 stuurhuis

Uiterste stand

Dodge W200 stuurhuis

Uierste andere kant

Dodge W200 stuurhuis

Middenstand van het stuurhuis (slagen tellen).

Dodge W200 stuurhuis

Als het stuurhuis het midden passeert dan heeft die een extra hoge moment.
Als hij het midden doorgaat dan heeft die een moment van 14 in-lbs. Ofwel  1,57 Nm
Deze kun je afstellen met de andere afstel bout, zie gele pijl.
Eerst de borgmoer loshalen en dan met middelste schroef zo afstellen
dat hij in het midden 14 in-lbs (1,57 Nm) is.
De pitmanarm is natuurlijk nog steeds afgekoppeld van de wielen, ik doe alles ff op de werkbank.

Dodge W200 stuurhuis

Maar had een veerunster van 1 kilo, dus moest de lengte verlengen.
Dus een langere verfroerstok gebruikt :o)

Dodge W200 stuurhuis

Moment  = kracht x lengte
1,57Nm = kracht x 0,2
kracht = 1,57 : 0,2
kracht = 0,79 N
kracht = 790 gram trekkracht aan de veerunster

Dit zo goed mogelijk afgesteld, werkt perfect met veer unster :o).
Borgmoer vastgezet, alles is nu goed afgesteld.

De hele stuurhuis goed schoongemaakt en geborsteld

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis

Alles 2x geverfd met brunox menie

Dodge W200 stuurhuis

In de flexa ijzersterk metaal gezet

Dodge W200 stuurhuis

Onderstaande gekocht bij W200parts.nl

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis

Grondplaat waar stuurhuis op zit er ook af gehaald

Dodge W200 stuurhuis

Deze schoongeborsteld

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis

metalen koppelstukken geborsteld , in de brunox gezet en groen geverfd

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis

Dodge W200 stuurhuis