Menu

Stuurhuis 3  01-03-2010

Mijn stuurhuis op de W200 had weer es kuren, de afstelling bout was al op zijn laatste.
Daarom een andere gekocht via marktplaats.
Deze zat onder de modder en vet, daarom deze eerst wat schoongemaakt.
Dodge W200 stuurhuis
Ik heb maar es de leger manual van de W200 geraadpleegd. Deze keer maar eens goed aanpakken.
Ik dacht dat het stuurhuis maar 1 afstelling had, maar LET OP ..... hij heeft er dus 2 !!!!
Dodge W200 stuurhuis
ff de korte omschrijving van de eerste afstelling.
- zet je voorbanden in recht-voor-uit positie.
- haal de pitman arm van je stuurhuis.
- haal je toeter plaat van je stuur, je ziet dan de stuur moer.
- draai het stuur helemaal naar rechts en daarna een heel klein stukkie terug dat
hij net niet de aanslag aanraakt.
- zet een moment sleutel op de moer in het stuur.
- draai nu met momentsleutel naar links, het moment om de stuur
te bewegen moet 4-6 in-lbs zijn (0,45 - 0,67 Nm).
- LET OP het moment in het midden van de stuurhuis is veel hoger !!!! komen we later op terug.
Dus deze afstelling moet dicht tegen de eindaanslagen gebeuren.
- klopt 4-6 in-lbs niet doe dan het volgende , haal de grote borg moer 2 slagen los.
- draai die andere moer zo aan dat de kracht om de stuurhuis te
 laten bewegen 4-6 in-lbs is (0,45 - 0,67 Nm).
Heb niet een momentsleutel met zulke lage momenten. Mijn laagste is 5Nm.
Maar opeens had ik een idee, gelukkig vroeger een beetje opgelet op school :o)
moment = kracht x lengte
Heb ff een veer-unster geleend van het werkt van 1 kilo
Een gegeven is 1kilo = 10N
gewenste moment is dus ongeveer 0,6Nm
Moment  = kracht x lengte
... Nm = .. N x  ..m
0,6 Nm = kracht x 0,1m
kracht = 0,6 :  0,1
kracht = 6 N
kracht is dus 6N = 0,6kilo = 600 gram

Heb een verf roer stok hiervoor gebruikt, en gewoon op de werkbak afgesteld.

Dodge W200 stuurhuis
Een 1 kilo veer unster geleend van het werk
Dodge W200 stuurhuis
De kracht om het stuurhuis te laten draaien was veel te laag, ongeveer 250 gram (0,25Nm).
De borgmoer eerst ff verwijderd, want heb alles even goed schoongemaakt.
Als je de borgmoer 2 slagen loshaalt is dit ook voldoende. m.b.v. ratel met dopsleutel deze zo afgesteld dat de kracht   600 gram is( 0,6Nm).
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis
Moment is 0,6 Nm, borg moer er weer opgezet.
Dodge W200 stuurhuis
Uiterste stand
Dodge W200 stuurhuis
Uierste andere kant
Dodge W200 stuurhuis
Middenstand van het stuurhuis (slagen tellen).
Dodge W200 stuurhuis
Als het stuurhuis het midden passeert dan heeft die een extra hoge moment.
Als hij het midden doorgaat dan heeft die een moment van 14 in-lbs. Ofwel  1,57 Nm
Deze kun je afstellen met de andere afstel bout, zie gele pijl. Eerst de borgmoer loshalen en dan met middelste schroef zo afstellen dat hij in het midden 14 in-lbs (1,57 Nm) is.
De pitmanarm is natuurlijk nog steeds afgekoppeld van de wielen, ik doe alles ff op de werkbank.
Dodge W200 stuurhuis
Maar had een veerunster van 1 kilo, dus moest de lengte verlengen.
Dus een langere verfroerstok gebruikt :o)
Dodge W200 stuurhuis
Moment  = kracht x lengte
1,57Nm = kracht x 0,2
kracht = 1,57 : 0,2
kracht = 0,79 N
kracht = 790 gram trekkracht aan de veerunster
Dit zo goed mogelijk afgesteld, werkt perfect met veer unster :o).
Borgmoer vastgezet, alles is nu goed afgesteld.
De hele stuurhuis goed schoongemaakt en geborsteld
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis
Alles 2x geverfd met brunox menie
Dodge W200 stuurhuis
In de flexa ijzersterk metaal gezet
Dodge W200 stuurhuis
Onderstaande gekocht bij W200parts.nl
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis
Grondplaat waar stuurhuis op zit er ook af gehaald
Dodge W200 stuurhuis
Deze schoongeborsteld
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis
metalen koppelstukken geborsteld , in de brunox gezet en groen geverfd
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis
Dodge W200 stuurhuis